A nyitott képzési tartalmak és virtuális mobilitás megjelenése a világban újra előtérbe helyezte a különféle non-formális és informális tanulási tapasztalatok és eredmények elismerésének és beszámításának problematikáját.
A felsőoktatási hallgatók, szakképzésben tanulók egyre inkább igénylik, hogy a formális képzések keretén belül megvalósuló fizikai mobilitás világára létrehozott ECTS kreditek rendszere, illetve az elismerési eszköztár, – mint például a diploma-kiegészítés (diploma supplement), – tovább fejlődjön. Az on-line szabad képzések világában (pl. MOOC), illetve a virtuális mobilitások terén olyan eszközrendszer kell, hogy szülessen, mely képes ezeket a tanulási tapasztalatokat és eredményeket hitelesen, digitálisan titkosított formában tanúsítani. Ebben a rendszerben biztosítani kell, hogy a megszerzett tanúsítványokat a hallgatók és tanulók elérhessék (birtokolják), az oktatási intézmények pedig ezeket a tanúsított eredményeket elfogadják. Ilyen rendszer Európában egyelőre nincs.
AZ OEPass projekt azzal a céllal jött létre, hogy felmérje a jelenlegi helyzetet, majd javaslatot adjon a diploma-kiegészítéshez hasonló, de diploma szint alatti tanulási tapasztalatok és elsajátított tudás bemutatására szolgáló tanulási útlevélre, valamint hogy felmérje, osztályozza és kidolgozzon egy minőségi rendszert a digitális tanúsítványok osztályzására és minőségi értékelésére.
A nemrég befejezett projekt keretében a nyitott tanulás hitelesítési problémáját dolgozza fel a BME Mérnöktovábbképző Intézet Oktatásinnovációs Központja által kidolgozott zárójelentés is, mely
- nyomon követi az igazolások minőségének elemzésére szolgáló minőségbiztosítási rendszert a könnyű felismerhetőség és a hordozhatóság szempontjából;
- osztályozza a különféle nyílt hitelesítő adatokat (igazolásokat, tanúsítványokat) a projektben kidolgozott tipológia alapján; és
- egy könnyen megérthető címkerendszert kínál, amely bemutatja az igazolások minőségi értékelésének menetét.
Olvassa el az igazolások minőségbiztosításának koncepcióját, annak keretét és gyűjteményét, valamint az összegyűjtött példák elemzését. A jelentés nyomon követi az igazolások osztályozási rendszerének, a teszt kidolgozásának folyamatát és az abból eredő végleges tipológiát, osztályozást, valamint alkalmazásuk eredményeit.
A projekt valamennyi eredménye még három éven keresztül változatlan formában elérhető lesz a projekt honlapján: https://oepass.eu/
Letölthető tanulmányok:
Credentials in Open Education
A quality system for analysing credentials through a lens of ease-of-recognition and portability.
Learning Passport
A standard form for a collection of information about open education experiences.
Recognition and Verification of Credentials in Open Education
A proposition for a technological infrastructure to support the portability and recognition of open credentials.
Using ECTS for Open Education
A methodology for the calculation, verification and assessment of learning outcomes and workload in digital environments.
Realising the Scope of Open Education through Credentialisation
The report will look at the future of Open Education, by considering a set of scenarios where education is fully open or fully closed, and where the systems of credentialization is fully open or fully closed.