A PRÉMIA programról röviden
A Nyitott Szakképzésért Közalapítvány által támogatott egyéves fejlesztési program.
A program címe
Nyitott szakképzési PRogramok Értékelése, MInősítése, Akkreditálása, regisztrálása, informatikai hálózatba illesztése és felhasználása
Résztvevői
- Műegyetemi Távoktatási Központ (főpályázó)
- Dialógus Informatikai Iskola
- Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége
- Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet
- SZÁMALK Rt. Oktató és Konzultációs Központ
- Békéscsabai Regionális Munkaerőfejlesztő és Képző Központ
- Észak-magyarországi Regionális Munkaerőfejlesztő és Képző Központ
- Veszprémi Egyetem Továbbképző és Távoktatási Központ
Felelőse
- dr. Papp Lajos projektmenedzser
Leírása
A Nyitott Szakképzésért Közalapítvány (NYITSZAK) kuratóriuma 1999. augusztus 9-i ülésén támogatást ítélt meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műegyetemi Távoktatási Központ (a továbbiakban BME-TK) által benyújtott PRÉMIA c. pályázatra azzal, hogy mind a pályázat keretében végrehajtandó feladatokat, mind a támogatás összegét jelentősen redukálta, illetőleg hogy a program végrehajtásába két másik — szintén nyertesnek ítélt — pályázót együttműködő partnerként kell bevonni. 1999 novemberében ennek megfelelően Támogatási szerződést kötött a BME-TK-val mint főpályázóval a következő feladatok elvégzésére:
- A NYITSZAK által támogatott képzési programok értékelése és elemzése, javaslat kidolgozása egy értékelési rendszerre
- Javaslat kidolgozása a programokban alkalmazandó minőségbiztosítási elemekre és ezek értékelésére
- Tanfolyami regiszter elkészítése.
Az első két feladat elvégzésében a főpályázó mellett az eredeti társpályázókon felül további partnerként a Dialógus Informatikai Iskola vesz részt. A harmadik feladatot a szerződés alapján a főpályázó és a SZÁMALK Rt. Oktató és Konzultációs Központ közösen végezte el.
1. Képzési programok elemzési, értékelési módszerének kidolgozása
A projekt végrehajtásának első részfeladata a nyitott szakképzési programok értékelési eljárásának kidolgozása, amelynek eredményeit mind a megrendelő, a Közalapítvány, mind pedig a támogatásra pályázók hasznosíthatják. A Közalapítvány a pályázatok kiírásánál és elbírálásánál, valamint a támogatásával elkészült tananyagok és képzési rendszerek értékelésénél, majdani akkreditálásánál alkalmazhatja a projekt keretében kidolgozott értékelési rendszert. A Közalapítvány támogatását elnyertek számára a képzési programok kialakításában nyújthat segítséget, hiszen rendelkezésükre áll az a szempontrendszer, amelyet a programjaik értékelésénél alkalmazni fognak.
A támogatott pályázatok helyzetelemzéséhez, a képzéseket megrendelők tapasztalatainak és igényeinek megismeréséhez a PREMIsSZA projekt eredményein túl forrásként szolgált az a kvalitatív kutatás is, amelyet a Szonda Ipsos végezett el a nyitott szakképzésekkel összefüggésben. Minthogy a képzések helyzetét alapvetően határozzák meg a megrendelők tapasztalatai és igényei, a kutatás ezek feltárására irányult.
Az értékelési eljárás kidolgozására létrehoztuk az Értékelési Munkabizottságot (ÉMB), amelybe egyrészt a nyitott szakképzéssel különböző területeken foglalkozó szakértőket, másrészt az értékelésben jártas szakértőket kértünk fel tagként. Az ÉMB kidolgozta a Nyitott szakképzési programok értékelési eljárásának koncepcióját (itt olvasható) értékelési rendszerét , valamint az értékelési eljárás Útmutatóját. Az eljárást az érdekeltek széles körének bevonásával véleményeztetjük.
Kérjük, amennyiben észrevétele, javaslata, kérdése van az eljárással kapcsolatban, jelezze a következő e-mail-címen: adattar@bme-tfk.bme.hu.
2. Javaslat kidolgozása a minőségbiztosítási elemekre és alkalmazásuk értékelési módszerének kialakítására
A projekt keretében második részfeladatként javaslatot dolgozunk ki a nyitott szakképzési programok minőségbiztosítási elemeire és alkalmazásuk értékelésére. A minőségbiztosítási elemekre tett ajánlásunk megfogalmazásakor — figyelemmel a fenti kutatások eredményeire, valamint arra, hogy az érintett intézményi körben a minőségbiztosítás gyakorlata kevéssé terjedt el — abból az előfeltevésből indultunk ki, hogy a túlságosan szigorú, túlzottan részletes, elkülönített minőségbiztosítási követelményrendszer inkább riasztó, semmint követendő mintaként állna elő. Ezért döntöttünk úgy, hogy a minőségbiztosítási elemek épüljenek be organikusan az értékelési rendszerbe, tehát nem két párhuzamos, képzési és minőségbiztosítási értékelési modellt alakítunk ki, hanem egyetlent, mely tartalmazza mindkét szempontrendszert. (Egyébként a szétválasztás meglehetősen mesterkélt és redundáns volna.)
3. Tanfolyami regiszter elkészítése
A projekt harmadik részfeladataként elkészült a Nyitott Szakképzési Adattár . Az Adattár struktúráját, valamint keretszoftverét a BME-TK készítette, míg az adatokat a SZÁMALK gyűjtötte és rögzítette.